להמציא את הניהול מחדש

העולם משתנה ועולם הניהול משתנה יחד איתו. מודלים, תיאוריות, כלים ועקרונות שהיוו את ליבת הניהול עד לפני עשור או שניים דוהים ונעשים לא רלוונטיים. הניהול המודרני, אחת ההמצאות החשובות של המין האנושי, הגיע לנקודת המיצוי. צריך להמציא אותו מחדש.

גארי האמל הוא בין נביאי הזעם העומדים בשער וצועקים את קריאת ההתעוררות (תרגום עילג משהו ל wake-up call). הרצאה קצרה שלו, מסכמת את הנושא ובו זמנית גם פותחת אותו:

מעידן בו היו "למומחים" תשובות (שאח"כ תורגמו בין השאר לכל מיני "הכשרות ניהוליות", מירשמים "וספרי בישול" ניהוליים) עברנו לעידן של שאלות. תשובות מתפתחות מנסיון נצבר בטיפול בבעיות דומות שחוזרות על עצמן. אבל מה קורה כשכל יום צצות בעיות חדשות שאיש עוד לא פתר? מפתחים הרבה "מודלים אלטרנטיביים" שמתחרים זה בזה. זה היופי של העידן הזה. הכל פתוח והרשות נתונה. הנחות היסוד הותיקות כבר לא תקפות. המודלים הידועים כבר לא מספקים פתרונות. צריך לחשוב. לכתוב את ספר הניהול מחדש.

Harvard Business Review בשיתוף עם McKinsey  חרגו ממנהגם "לספק פתרונות" ויצאו במיזם משותף שמנסה להתמודד עם הכאוס הקונספטואלי בו שרוי עולם הניהול. הדרך שהם בחרו מבוססת על open innovation כי זה בדיוק המצב בו צריך את חכמת הרבים. זה שלב היצירה. השוק נפתח. רעיונות. דוגמאות. סיפורים. בשלב זה הכמות חשובה מהאיכות. העיקר לא להפסיק לחשוב. לא להפסיק לחפש.

המיזם MIX : Management Innovation eXchange הוא זירה וירטואלית להעלאה ושיתוף של רעיונות, כלים ומודלים חדשים וחדשניים בניהול. נקודת מפגש מרתקת ומאתגרת. כל אחד יכול להשתתף בשיחה שמחולקת לשלושה אזורים: סיפורים, רעיונות וחסמים. תוך חודשים ספורים הזירה הפכה למעבדה שוקקת ובועטת של רעיונות, דוגמאות ובעיקר שאלות שיחד מתחילים לייצר דפוסים ובעיקר שפה חדשה לעולם הניהול.

החומר שהצטבר עצום בהיקפו והשיטוט בנבכי הרעיונות, השאלות, הדוגמאות והתגובות יכול להמשך ימים. החומר מוגש לקורא בצורה גולמית. את התובנות והאינטגרציה נצטרך לגבש לבד בתקווה שהפסיפס המרהיב הזה יתגבש לתמונה משמעותית. לא בטוח שזה יקרה מהר, או יקרה בכלל במסגרת המיזם הזה. בינתיים אנחנו עסוקים בגיבוש השאלות. ויש הרבה. השוק שוקק. צבעוני ורועש. מה שנראה במבט ראשון כערבוביה לא מסודרת של ידע יראה כך גם במבט שני. ושלישי. ככה נראה ידע שמתעקש להיות רלוונטי. לא תמצאו שם את דעתנות היתר של "מומחים" יודעי כל. תמצאו לרוב הצעות ודוגמאות לסדר יום חדש. סימון אזורים המצריכים פרוק. הסדר ומהמבנה מתגבשים מתוך התוכן ולא מכתיבים את התוכן. אלה הזרעים של מה שאולי יצמח ויהיה פעם.

המקום הטוב ביותר להתחיל את המסע בשוק הזה הוא באזור שמכונה moonshots, סוג של "מבט על" על הנושאים סביבם מתגבשת השיחה המשותפת. הנה חלק קטן מהנושאים והשיחות, רק כדי לתת מושג על מה שמתרחש בזירה הזו:

אולי במקום לארגן את העבודה באופן בלעדי סביב מטרות, משימות וכסף ניתן לארגן את העבודה סביב  (Communities of Passion (CoPs), תחת הנושא של משמעות בעבודה למשל הסיפור של מארווה פארוק, יועצת ארגונית מדובאי (שדי בזה כדי לעורר את הסקרנות, שלי לפחות), שכתובת על Humanizing the organization. תחת הנושא המדליק Humanize the language of business אפשר למצוא את הסיפור שמגיע ממיקרוסופט על מתודולוגיה לבניית אמון Organizational Trust 2.0: 42projects.

עוד נושא מרכזי בזירה מכונה "לשחרר יכולות": מאז המצאת הניהול המודרני והחשיבה "הארגונית", ארגונים והנהלות היו עסוקים ביצירת סוציאליזציה. הפיכת הפרט (העובד) לחלק יעיל של המכונה. ואולי עכשיו צריך לחשוב הפוך? אולי המודלים הקלאסיים של ניהול top-down צריכים להיות מוחלפים במודלים פתוחים, ואולי בכלל שאלת השליטה של הארגון בעובדיו נעשית לא רלוונטית? הנה כאן, אוסף הרעיונות שעוסקים בשאלת ההמצאה מחדש של אמצעי השליטה והבקרה בארגונים ובעצם האתוס של "היררכיה" בארגונים.

ב"מתחם החסמים"  מנסים לזהות ולמפות את החסמים לשינוי ולחדשנות ניהולית. אנחנו היועצים מעדיפים לראות את מחלקות משאבי אנוש כשותפות, כמקדמות וכתומכות בשינוי. אבל אולי הן חסם? תקראו את  the department of no  כדי לראות הדגמה של תהליך פרוק – והרכבה מחדש. עוד אפשר למצוא בזירת ה- MIX את אזור הבלוגים ואת ה- mixTV אוסף של הרצאות וראיונות עם רעיונאי – ניהול. כמובן שהקוראים יכולים להגיב, לדרג ולהוסיף לכל פריט ידע בזירה.

הידע הנצבר ב – MIX הוא תערובת מאתגרת של רעיונות, דוגמאות ואנשים. אבל הסיפור האמיתי הוא הזירה עצמה. השיח הבלתי פוסק שמייצר ידע מעצם קיומו. שווה להתחבר לזירה הזו ולעקוב אחרי הקולות הבוקעים ממנה. מהתערובת הזו יצמח משהו. וגם אם לא, זה עדין יהיה ניסוי מדהים ומאתגר. השיח עצמו, המפגש לו שותפים אנשי אקדמיה, יועצים, מנהלים ואפילו סתם עוברי אורח מעניין וחשוב יותר מהתשובות. כי עכשיו זה לא הזמן לתשובות בעולם הניהול, זה הזמן לחשבון נפש ולחיפוש. האתגר הוא להכניס חומרים חדשים לעיסה ולתת למיקסר לעשות את שלו.

ולסיום, עוד כמה בעיות לא פתורות…

8 תגובות על להמציא את הניהול מחדש

  1. מאת חנן:

    הי צביקה כמו תמיד תענוג צרוף, תודה!

    התחושה שלי מהפוסט היא שאנחנו סוף סוף אנו מבינים את העידן הפוסט מודרני שאנו נמצאים בו.

    התשובות לשאלות הכי בוערות יכולות להגיע מכל חדר וצד מתוך או מחוץ לארגון.
    אגב, הרשתות החברתיות רק מעצימות את האתגר הזה של שליטה על משאבים וסיטואציות מורכבות. ומה המקום של חוכמת היועץ או חברת הייעוץ למול חוכמת ההמונים ?

    השאלה שלי איך לנהל את הכאוס ?
    מצד אחד אנו מעוניינים בסדר וארגון של תהליכים וחיבור אנשים למותג ולארגון ומצד שני ככל שהארגון יהיה גדול יותר הוא נהיה איטי וחסר חדשנות.
    האם בכלל ניתן לנהל כאוס ? או אולי כדאי לייצר כאוס או תנאים של כאוס בתוך הארגון ?

  2. מאת Zvika Roll:

    שאלות טובות, חנן. אבל בהקשר של ניהול הבעיה המרכזית בעיני אינה שאלת הכאוס והסוגיות הנלוות אליה (שליטה, ארגון, סדר וכו') אלא שינוי בעצם הנחות היסוד של "המשימה הארגונית" – מגיוס "וחיול" פרטים לכלל התנהגות תאגידית אחידה וממושמעת – לרתימה וארגון מחדש של "תופעת העבודה". רובנו כבר לא עובדים בעולם הייצור ולא בפסי ייצור. אז האתגר הוא לנהל את השונות ולשמר אותה ולא להכחיד אותה או לצמצם אותה. והנגזרות: מהי משמעת בארגון, האם יש מקום להיררכיה ואיך מנהלים אותה? מהי ואיפה היא הסמכות? מי חושב ואיך מחליטים? מי מחליט?
    כל אלה יוצרים מראית עין של כאוס אבל אל תדאג חנן, הכאוס הוא בעיני המתבונן – מתחתיו יש סדר חדש. המערכת יודעת לארגן את עצמה טוב יותר מאלה שחושבים שהם מסוגלים לארגן ולסדר אותה.
    הדבר השני הוא שינוי ביחסי החוץ של הארגון. מה שאתה כתבת כ "חיבור אנשים למותג". גם כאן מתרחשת מהפיכה אבל על כך לא ארחיב עכשיו – אולי אקדיש לזה את אחד הפוסטים הבאים.

  3. מאת יפית מולכו:

    הי צביקה
    אכן פוסט מעולה , תודה
    מעניין לחשוב על תפקידי היועץ בהקשר ?
    תהליך השינוי הזה נחווה בעיני קשה לעיכול …שכן הוא נוגע בכח , מעמד , אגו , יצרים של עולם הניהול ולא עוד ביצירת מבנים או תהליכים חדשים . הוא נוגע ביכולות אישיות ובינאישיות אחרות אצל אנשים בכלל ומנהלים בפרט .
    מה תפקידנו כיועצים בעניין ? יש לנו בכלל תפקיד ? מה המחיר של התפקיד הזה ?מה זה דורש מאיתנו ללמד ?

    • מאת סידונה שביט:

      היי צביקה,

      פוסט מעורר מחשבה .
      נהניתי.
      תודה על שאתה מאפשר (MIX א-לה-רול…)
      קנאתי התעוררה על המצגת שלו המדהימה.
      סידונה

    • מאת Zvika Roll:

      היי יפית
      השאלה מה כל זה עושה לעולם הייעוץ מעסיקה אותי מטבע הדברים כבר זמן רב. צר המקום הזה מלהכיל את כל ההשלכות (ולא שאני יודע את כולן). התשובה המתבקשת היא כמובן שהיועצים צריכים להתרכז בהעברת לקוחותיהם לעידן החדש. זה אומר שאנחנו, היועצים, צריכים להכיר לעומק את הכיוונים, המגמות, הדילמות ולהרגיל את לקוחותינו לעולם עם פחות תשובות. אנחנו צריכים לגמול מנהלים מדפוסים ישנים אליהם הם מורגלים. אנחנו צריכים לפתוח אותם לסוג חדש של דיאלוג בתוך הארגון ובסביבת הארגון. אנחנו צריכים ללמד אותם את :האתיקה החדשה של עולם העסקים". וזה רק על קצה המזלג. אני אכתוב על זה בהרחבה והעמקה רבה יותר בקרוב.

  4. מאת גבי דרורי:

    נכנסתי חודש מאוחר ונהנתי,
    אבל אולי אתה יודע איזה פטנט יש לג'רי שהכתוב מעל ראשו תמיד מגיע בטיימינג מושלם?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: