10 סיבות (ועוד אחת) למצגת גרועה

יש הרבה מאוד סיבות למצגת גרועה. גופרי ג'ימס מ –  BNET דרג את העשריה המובילה לדעתו. אולי הייתי מדרג חלק מהן באופן שונה אבל לגבי הסיבה מס. 1 אני מסכים איתו לחלוטין: אנשים מקריאים מהשקפים שלהם. אבל מעבר לשגיאות הנפוצות והדי בסיסיות האלה יש עוד אחת שתהפוך כל פרזנטציה לחסרת ערך. היא לא קשורה לעיצוב, לשקפים, ל – powerpoint או להופעה של המציג. היא קשורה למשהו הרבה יותר בסיסי ומהותי: לשפה. אחד המאפיינים הקריטיים בתקשורת (ובכלל זה גם בפרזנטציות) היא האותנטיות. אותנטיות היא הבסיס לשני המרכיבים החשובים ביותר של הפרזנטציה: אמון וענין. כשלא נוצר אמון מתפתחת ציניות. וכשלא נוצר ענין אין קשב, ובלי קשב נוצר שעמום.

אין דבר שמחסל אותטניות וענין  בצורה מהירה יותר משימוש בקלישאות או buzzwords. אותנטיות מבוססת על דיבור בגובה העיניים, בשפה אישית, פשוטה וישירה, בלי פוזות ובלי בריחה לבנאלי. קלישאות  ו- buzzwords הן ההיפוך של כל אלה.

כשמישהו משתמש בקלישאות ובאזזים הוא אומר על עצמו אחד או יותר מהדברים הבאים:

אין לי באמת מה להגיד – לכן אני צריך להסתתר מאחורי מושגים ומלים שבלאו הכי לא אומרות הרבה (לפחות לי אין מושג מה הן אומרות באמת) אבל נשמעות מאוד חכמות ונכונות.

אין לי בטחון עצמי / אמונה בעצמי / בחברה שלי / במוצר שלי / במסר שלי: הבאזזים ישדרו שאנחנו מומחים, מבינים, חלק מהמשחק, יודעי ח"ן וז'רגון.

אני לא ממש מיוחד: הנה, עובדה: אני משתמש במלים שכולם משתמשים בהן, ואומר את הדברים שכולם אומרים.

אני רדוד: אם לא הייתי רדוד הייתי מצליח להבין מה אני רוצה להגיד ואם הייתי מבין לא הייתי צריך להשתמש במוצרי מדף שיחפו על חוסר ההבנה שלי.

הסרטון הבא מדגים למה ואיך המלים שאתם חושבים שגורמות לכם להשמע חכמים עושות בעצם את ההיפך.

למרות הסכנות וחוסר ההגיון בשימוש בבאזזים השימוש הנרחב בהם לא ממש מטריד את המציגים, שממשיכים להעמיס על המצגות שלהם באזזים מתישים, אבל היא כנראה מאוד מפריעה לקהל. כתוצאה מכך הרשת מוצפת באתרים המספקים כלי השרדות בסיסיים שמשקפים את המצוקה הגדולה, עד כדי ייאוש, שהתופעה מעוררת אם במקרה אתם בצד שצריך להקשיב למצגת. כדי לסייע למשתתפים לצלוח בהצלחה ישיבות ומצגות בנאליות, משעממות ועמוסות בקלישאות הומצא פתרון מלהיב שיכול להפוך כל מצגת לחוויה משתפת ומהנה.

המשחק פשוט: באמצעות האתר הזה תוכלו להפוך כל פרזנטציה או ישיבה "לבינגו קלישאות". תפיקו לעצמכם דף משחק עם קלישאות (אפשר לייצר אינסוף וריאציות כך שלכל משתתף יהיה דף ייחודי). בכל פעם שהדובר משתמש באחת הקלישאות שמופיעות בדף שלכם אתם מסמנים אותה. הגעתם לרצף? נצחתם.

בסרטון הבא אפשר לראות איך זה עובד.

כאן תוכלו למצוא עוד אתר שמציע משחקי buzzwords ואפילו יהפוך אתכם לגורו לניהול בעזרתם.

עד כדי כך המצב חומר. חמור אבל לא אבוד.

אם אתם במקרה אלה שמכינים את המצגת אתם יכולים להשתמש באתרים האלה דווקא כדי לשפר את המצגת שלכם.  פשוט מאוד: אם מצאתם ביטוי שמופיע בדפי הבינגו ובמקרה מופיע גם במצגת שלכם מחקו אותו והחליפו אותו במסר קונקרטי, פשוט, ישיר ואישי. לצורך כף תוכלו להעזר באתר המצוין, שבאמת מנסה לעזור במיגור המגיפה, ומציע חלופות פשוטות וישירות לבאזזים וקלישאות. האתר יכול לשמש גם מילון קלישאות לאלה מאיתנו שהולכים לפעמים לאיבוד בשטף.

כתיבת תגובה

