תרבות ארגונית. הפיצוח של נטפליקס.

מאז הספר המכונן in search of excellence של תום פיטרס ורוברט ווטרמן (1982) המושג תרבות ארגונית הפך לאחד המרכזיים ואולי החשוב ביותר בהתנהגות ארגונית, ניהול ומנהיגות. כמו מושגים מרכזיים אחרים בתחום מדעי ההתנהגות (אישיות, אינטליגנציה, מנהיגות) המושג סובל מהגדרות חמקמקות וקשות מאוד להמשגה. אם הספר של רובט ו-ווטרמן היה נושא הבשורה, הספר הזה של אדגר שיין היה כבר התנ"ך. ניסיון מקיף ומעמיק לפרק את המושג, להגדירו, ולייצר עבורו מערכת כללים והוראות שימוש והפעלה. ועדין, החמקמקות והמורכבות נשארו. התרבות הארגונית מורכבת מהנחות יסוד וערכים על פיהם פועל הארגון. מאחר ואנחנו, כבני אדם לא תמיד מודעים להנחות היסוד ולערכים המנחים אותנו, ומאחר ואופנות, נורמות תרבותיות וחברתיות ומנגנוני הגנה מעוותים באופן תדיר ולא מודע את הדרך בה אנחנו תופסים ומפרשים את העולם וגם את עצמנו, נוצרים פערים לא מעטים בין "ההצהרות" ובין התרבות בפועל. (להרחבה בנושא הזה מומלץ לעקוב אחרי עבודתו של Karl Weick ובמיוחד מומלץ הספר הזה.) 

netflix מאפשרת לנו הצצה נדירה לדרך בה ארגון מעצב, מפרש ומגדיר את ערכיו. 128 שקפים, אבל המסע שווה, ומסביר חלק מהדרך אותה צריך לעבור כל ארגון משרבוט כמה ערכים ותלייתם כפוסטר (מה שלא מעט ארגונים עושים) ועד להפיכתם לערכים בפעולה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: