עונת הקלישאות

בחודשים הקרובים נמשיך לקבל "מופעי רחוב" (הרחוב החדש הוא כמובן אמצעי התקשורת) של פוליטיקאים סביב שני אירועים שלצערנו לא נוכל להמלט מהם: הבחירות והמשבר הכלכלי. שני האירועים האלה יגרמו לנו לחשיפה מסוכנת ובלתי מבוקרת של פוליטיקאים, מומחים ומה שמכונה לעתים בטעות "מנהיגים". בכל מקרה רובנו נחשף אליהם באמצעות השפה שבה הם משתמשים, מה שיפתח רשמית את "עונת הקלישאות". בויקיפדיה מגדירים קלישאה כ- "ביטוי שבלוני, נבוב, שמרבים להשתמש בו בשפה המדוברת אך אינו מוסיף דבר למידע שבטקסט. גם שימוש הולך וגובר בביטוי כלשהו, רלוונטי לכשלעצמו הופך אותו לקלישה".

קלישאה היא דרך לא להגיד דבר כשאתה צריך להגיד משהו ובעצם אין לך מה להגיד או אינך רוצה להגיד את מה שאתה חושב באמת. זה אמצעי למלא "זמן אויר" בכלום. את הדוגמאות הטובות ביותר מספקים לנו כמובן מאמני הכדורגל: "הכדור הוא עגול", "משחקים משבת לשבת", "השחקנים נתנו את כל מה שהיה להם".

משום מה יש יועצים המכונים במחוזותינו "אסטרטגיים" שהפכו את השימוש בקלישאות לאסטרטגיה על גבול האומנות. להגיד רק את מה "שהעם" רוצה לשמוע (קלישאה בפני עצמה), לפרוט על הסמלים הרגשיים שבלב הקונצנזוס (קונצנזוס של מי?, וכן, עוד קלישאה). שוב נשמע על ירושלים בירתנו הנצחית, החינוך כעתיד ועתיד החינוך, שלום ובטחון, יציבות כלכלית, שגשוג, פריחה, רוחו הנצחית של עם ישראל. נראה שוב תמונות של מטוסים ממריאים, שדות פורחים, ילדים מאושרים מונפים באויר, הרבה כחול ולבן. המנהיג המיועד ישב באולפן שנראה כמו לשכה, מאחוריו דגל הלאום, אולי תמונה של בגין / רבין / ז'בוטינסקי / הרב הגאון התורן (מחק את המיותר). יהיה גם התשדיר של "המנהיג" בנעלי בית, "המנהיג" בשוק מחנה יהודה / הכרמל / התקווה.

לטובת היועצים האלה, מתמודדי הפריימריז, הטוענים לכתר, מנכלי חברות, עיתונאים פוליטיים וכלכליים, השנה העבודה שלכם תהיה קלה במיוחד. כבר לא צריך להתאמץ, אפשר להיעזר באתרים שעושים עבורכם את העבודה. באתר הזה אפשר להכניס מילה או נושא ולקבל מייד את כל הקלישאות הרלוונטיות. האתר הזה הוא ממש מכרה זהב לפוליטיקאים – קלישאות על כל נושא שפוליטיקאי עשוי להדרש לו בהמלך הקריירה שלו ובמיוחד בזמן הקמפיין שלו. מי שרוצה להתמחות דווקא בספורט, האתר הזה יכול להפוך כל אחד לפרשן ואפילו למאמן.

אבל לא רק פוליטיקאים משתמשים בקלישאות. גם עולם העסקים והניהול מלא בהם. (כזכור, קלישאה באה לשרת אותך בדר"כ כשאין לך מה לאמר וכידוע לא חסרים אנשי עסקים, מנהלים, ו"טייקונים" שממש, אבל ממש אין להם מה להגיד..ובכל זאת הם צריכים לדבר). המיזמון של סת גודין מדרג את הקלישאות של עולם העסקים.  את הרשימה שלו, המתעדכנת מעת לעת  אפשר לראות כאן. גם המגזין הבריטי "טלגרף" הכין רשימת קלישאות עסקיות משלו.

מנהיגות היא בדיוק ההיפך מכל זה. מנהיגות, היא היכולת להגיד את האמת. קודם כל את האמת שלך. מנהיגות היא פיתוח ושימוש בקול אישי, ייחודי ואמין. קול כזה מתפתח על ידי המנעות מוחלטת מקלישאות. שפה ברורה, פשוטה ואישית. קוראים לזה "מנהיגות אותנטית" וזה הנושא שמעסיק יותר מכל את העוסקים במנהיגות בימים אלה. מנהיגים אותנטיים מדברים עם אנשיהם ולא מדקלמים משפטים סתומים בכוונה לטשטש, להרדים ולהטעות.

בלי דיאוג אותנטי לא יכולה לצמוח מנהיגות אותנטית. אז תפתחו טוב טוב את האוזניים בזמן הקרוב. הרבה מאוד פוליטיקאים ואנשי עסקים ימטירו עלינו גשם של קלישאות. אלה שלא יצליחו להעביר אלינו קול אמיתי, קונקרטי, פשוט וברור לא ראויים לאמון שלנו וגם לא לקול שלנו.

2 תגובות על עונת הקלישאות

  1. מצוין, כתמיד. תודה!
    וכמובן איך אפשר שלא לציין את הקלישאה האלמותית של כל פוליטיקאי בישראל: "אני ממש לא רוצה להשתמש בקלישאות, אבל…".
    שבוע טוב…

  2. מאת alonnachman:

    לא קלישאי, מנהיג!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: