שבוע הסטורי

 הזכיה של ברק אובמה נותחה ופורקה לגורמים במאות מאמרים וכתבות בכל העולם. בכל זאת, עוד כמה רגעים שראויים להתבונות נוספת, רגע לפני שהם באמת שוקעים אל תוך ההסטוריה שנכתבה השבוע.

ונתחיל במפסיד.

בתוך מלחמת ההכפשות כמה רגעים של אחריות והגינות מצד ג'ון מקיין. דווקא ברגעים האלה מבצבץ הפוטנציאל המנהיגותי של מקיין.

(ובשבוע הזה, 13 שנה לרצח רבין, קשה שלא לחשוב כמה אמירות כאלה היו חסרות מצד נתניהו ושרון באותו קיץ הזוי של 2005).

מקיין עשה הרבה טעויות במהלך הקמפיין שלו. חסר לו הברק (אה…אה..) והיכולת המאגית של אובמה שתיכף נגיע אליה. כמה עצוב שהנאום הטוב ביותר שלו בכל הקמפיין הוא דווקא הנאום הזה.

ושוב, אני לא יכול שלא להשוות את זה למתמודדים שלנו ולקנא. חלק מההבדלים נעוצים בשיטת הממשל שלנו שמנציחה את הסטקוריאליות גם לאחר הבחירות ומחייבת מעין התמודדות נצחית ורציפה בלי באמת יכולת ויתור וחיבור. כמה גדול היה יוצא מופז לו הוא היה נואם נאום דומה לאחר הפסדו בפריימריז למשל. אבל מופז הוא לא בליגה הזו. בעצם אף אחד מהמתמודדים שלנו לא בליגה הזו.

היועץ.

ברק אובמה, האיש והנצחון הם תוצאה של מכונה משומנת, מדויקת ומרשימה של אסטרטגיה שיווקית חדה ויישום כמעט משולם של אותה אסטרטגיה. אובמה הוא דוגמה דרמטית לעוצמה ולתפקיד של רגשות ומלים בבניית מנהיגות. כמובן ששום יועץ לא יכל היה להוביל לביצוע כל כך מוצלח של אסטרטגיה ללא מועמד עם נתוני פתיחה טבעיים (בעיקר המראה והיכולת הרטורית המרשימה). נקודות החולשה (שורשים מוסלמיים? משפחה הרוסה? בן למהגר?) הפכו כולם לחלק מסיפור אנושי מרגש. אז תכירו את האיש שמאחורי האסטרטגיה. היועץ. דיויד אקסלרוד (יהודי, אלא מה). קצת על האסטרטגיה אפשר לקרוא כאן.

בקטע הבא, אקסלרוד נשלח להגיב על טענה שפורסמה במהלך הפריימריז (מי זוכר?) והאשימה את הילרי קלינטון כאילו היא מצפה "לאירוע טרגי" שימנף את הקמפיין שלה. למרות ההזדמנות וההזמנה לתקוף ישירות את המתחרה, היועץ נשאר נאמן לאסטרטגיה. רק חיובי. האם אתם יכולים לדמיין את מוטי מורל או אייל ארד בתפקיד הזה?

.

המנצח

כל מילה מיותרת.

 

העתיד

כמה רחוק יכול להיות הפער שבין ההבטחה ומימושה יודע כל איש שיווק. כמה רחוקים ושונים הכישורים הנדרשים לזכות במשרה מהכישורים הנדרשים להצליח במשרה יודע כל יועץ ארגוני או הסטוריון. מה תוליד ההבטחה הגדולה הנקראת אובמה? באמת עולם חדש? האם מאחורי האריזה הנוצצת קיים מוצר שיכול לממש את ההבטחה? מהי בכלל ההבטחה?

מנהיגות אמיתית נשענת על שני סוגי כישורים, שלא תמיד מגיעים ארוזים יחד באותה חבילה. סוג אחד של כישורים קשור ליכולות לרתום, להלהיב, לרגש, לשכנע, לגייס אנרגיה ולהוביל אחרים לכוון אליו אתה רוצה שילכו. סוג שני של כישורים קשור ליכולת לזהות את הכוון הנכון אליו יש להגיע. לאן להוביל? מה נכון לעשות? מה צריך להשיג? מה אנחנו רוצים שיהיה? מה נכון שיהיה? מה הן ההחלטות הנכונות?

יכולת רתימה בלי תוכן נכון מולידה בדר"כ קטסטורופות. הרבה מאוד מנהיגים רתמו, הלהיבו המונים וגררו אומות וארגונים לאסון. פשוט כי הכוון לא היה נכון. התוכן היה שגוי. מנגד, הרבה מאוד רעיונות נהדרים נותרו דוממים בדפי תוכניות אסטרטגיות או ההסטוריה פשוט כי לבעלי אותן רעיונות לא הייתה שום יכולת לחבר אליהם אנשים.

ברק אובמה הוכיח שיש לו את סוג הכישורים הראשון במנות וברמות נדירות. השאלה הגדולה שנשארה פתוחה עכשיו היא לאן תוביל אותנו כל האנרגיה הזו.

3 תגובות על שבוע הסטורי

  1. מאת יגאל:

    הוצאת לי את המחשבות מהראש וסידרת אותם בצורה רהוטה וחכמה. שוב תודה על פוסט נהדר.

  2. מאת גבי דרורי:

    אתה יכול להחליף כמה עורכי חדשות.
    כל הכבוד.
    יחד איתך הרבה אנשים על פני הכדור מצפים לראות כמה הוא יצליח לקיים.
    עדיין חסרה לי ההבנה של סוד הקסם והכריזמה המיוחדת שלו.
    כרגע אני חושב שהיא נובעת מהתנהגות טבעית ולא מתלהמת.
    מעניין יהיה לדעת מה אחרים חושבים .במיוחד אנשי תקשורת ,
    גם בין אישית,מאמנים, יועצי שיווק,יחצנים ,
    ועוד מעט גם נשמע את קולם של הכלכלנים,פרשנים צבאיים וכד'.
    אני שבעתי כבר מפרשנים פוליטיים ומעיתונאים.

  3. מאת alonnachman:

    אובמה הוא המסר, (ע"ע : המדיום הוא המסר), יש לו כנראה משהו שלא ניתן ללמוד, אלא "מתת אל"

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: