איך זה קורה לה, למיקרוסופט?

האמת שלא התכוונתי לעסוק כל כך הרבה בקמפיין של מיקרוסופט, אבל לאור ההתפתחות החדשה שתיכף אספר עליה לא יכולתי להתאפק וכך נוסף לו הפרק השלישי בסדרה.

אחרי הפליק פלאק לאחור שמיקרוסופט ביצעה מתברר שתמונות בקמפיין"I'm a PC" עובדו במק.

 וכמו שאומרים בכדורגל, אחרי שני גולים עצמיים, המשחק נראה גמור והמותג מיקרוסופט כבר  לא יעבור כנראה שום שיקום, לפחות לא כל עוד הארגון מיקרוסופט עומד מאחוריו.

אז איך באמת זה קורה? איך 300 מליון דולר יורדים לטמיון ועוד כל כך מהר? התשובה נעוצה במה שאני מכנה ה – DNA הארגוני. גם לארגונים יש אופי, יכולות ליבה עמוקות וכישורים בסיסיים. האופי הזה, היכולות האלה, כמו אצל בני אדם מעוצבים ומתגבשים "בילדות המוקדמת". כל פסיכואנליטקאי חובב ידע להגיד לכם ששלושת השנים הראשונות בחיינו הן החשובות ביותר. אלה השנים בהן אנחנו לומדים יותר מכפי שנלמד בכל תקופה אחרת בחיינו. בשנים האלה מתעצבים המנגנונים והדפוסים שילוו אותנו כל חיינו, עם מעט מאוד יכולת לשנות אותם. יקראו לזה אישיות, יקראו לזה "אופי" יקראו לזה כישרון. גם בארגונים זה קורה. מלחמת ההשרדות הראשונה שכל ארגון עובר היא במעבר "מרעיון" לעסק חי ומכניס. בתקופה הזו הארגון צריך לפצח מודל עסקי כלשהו. המודל הזה מחייב שימוש ביכולות, כישורים ותכונות מסוימות. אם המודל מצליח היכולות האלה הופכות לחלק לא מודע כמעט של "האישיות הארגוניות".

מיקרוסופט לא נולדה ולא זכתה בהצלחתה ובעושרה בגלל יכולות שיווקיות. למעשה היא מעולם לא נזקקה לדיאלוג ישיר עם הלקוח כדי לשרוד ולהצליח. המודל שלה התבסס על הסכם עם IBM שלצערה לא זיהתה את פוטנציאל השוק של המחשבים האישיים ונתנה לחברה קטנה ואלמונית לפתח עבורה את מערכת ההפעלה. האופי של מיקרוסופט הוא לסגור דילים עם יצרני חומרה. הכמיהה הבסיסית שלה היא לשחזר את אותו רגע מכונן בו זכתה "בבלעדיות" מצד יצרן חומרה גדול. בלעדיות שהגנה עליה בטווח הקצר אך יצרה את העילגות השיווקית שלה. היא עושה את זה בשוק המחשבים והיא עושה את זה עם מערכת ההפעלה שלה לסלולר ולמחשבי כף יד. הנסיונות שלה לפעול במודלים שיווקיים אחרים הכוללים פניה ישירה לצרכן בדר"כ לא זוכים להצלחה רבה (ראו למשל את מקרה נגן המדיה שלה – ה- ZUNE). כשארגון צומח לפי מודל מסוים קשה לו מאוד ואולי אפילו בלתי אפשרי להחליף לו את הקוד שמפעיל אותו, שעל פיו הוא פועל. שם סביב מחולל ההצלחה הקדום מתרכזות יכולות הליבה האמיתיות והעמוקות של הארגון. זו סביבתו הטבעית. עכשיו כשמיקרוסופט רוצה לדבר "שיווקית" היא צריכה ללמוד שפה זרה. כשאתה מנסה להגיד בשפה זרה שלא ממש למדת, דברים מורכבים, הרבה פעמים מה שיוצא לך זה דווקא דברים מצחיקים.

אצל אפל הסיפור הוא בדיוק הפוך. הילדות המוקדמת שלה הייתה הפוכה לזו של מיקרוסופט. חברה קטנה, מבודדת, אליטיסטית, הפועלת בשולי התעשיה וצריכה להיאבק לבד על ליבו ועל כיסו של כל לקוח. אפל נאלצה לדבר שיווקית מהיום הראשון. אצל אפל שיווק היא שפת האם. אצל מיקרוסופט שיווק היא שפה זרה. עוד כמה כשלונות, עוד כמה מליוני דולרים כשכר לימוד ואולי יום אחד מיקרוסופט תדבר שיווקית ולא נרגיש במבטא הזר יותר.

7 Responses to איך זה קורה לה, למיקרוסופט?

  1. גבי דרורי הגיב:

    צביקה האבחון שלך נכון לדעתי,הייתי רק מוסיף שלא רק הDNA הארגוני משפיע,
    גם הגיל משפיע. ארגון שיודע או חושב שהוא יודע מה טוב ללקוחות ולכן לא צריך לחשוב שיווקית ולשאול ולברר צרכים וציפיות של הלקוח ,נחשב על פי ההגדרות
    או על פי חלק מהקריטריונים ,ארגון מזדקן.

    אתמול נרשמתי ליום עיון שמיקרוסופט מזמינה אליו ב10 לנובמבר . ותהליך ההרשמה
    דרך האינטרנט לקח 20 דקות !!! בדרך לקבלת מספר אישור דחפו לי חוזה שירות
    ועוד כמה עשרות עמודי קריאה,בלי לשאול אותי מה אני רוצה לאורך כל הדרך.

    נשארתי בתהליך בגלל הסקרנות כיועץ וגם בשביל ללמוד
    מה אסור לנותן שירות לעשות למקבל שירות.

  2. […] ממש אין לי כח לאסוף כאן ערימת לינקים למגוון הפוסטים שצוחקים ומזלזלים במייקרוסופט, בקמפיין המוזר שלהם עם סיינפלד ובהחלפה שלו בקמפיין אפור עוד יותר. אני בטוח שלא הצלחתם להתחמק מהרשימות המזלזלות האלו. [בכל זאת לינק אחד שקול ומעניין – צביקה רול מדבר על שיווק ועל ה-DNA האירגוני של מייקרוסופט ואפל]. […]

  3. יואב הגיב:

    "הנסיונות שלה לפעול במודלים שיווקיים אחרים הכוללים פניה ישירה לצרכן בדר”כ לא זוכים להצלחה רבה" אתה מתכוון כמו אופיס?

  4. Hezy הגיב:

    הסיפור על התמונות שעובדו על מק משעשע, אבל לא ממש חשוב. הרי ברור שמי שעיבד את התמונות הוא לא עובד של מיקרוסופט, אלא גרפיקאי במשרד פרסום. וכידוע גרפיקאים משתמשים במק…

    דרך אגב, היה סיפור דומה לפני מספר שבועות כאשר מיקרוסופט העלו את קמפיין בו נתנו לאנשים פשוטים להשתמש במערכת הפעלה חדשה וניסיונית בשם"מוהבי", ובסוף החוויה "הפתיעו" אותם שמדובר בויסטה. אחרי כמה ימים הסתבר שהאתר שבנו בשביל הקמפיין ישב על שרת לינוקס. וגם כאן אפשר להגיד – כידוע בוני אתרים משתמשים בשרתי לינוקס…

  5. Zvika Roll הגיב:

    ליואב –
    אופיס היא אחת הגורמים המרכזיים ביצירת הניוון השיווקי של מיקרוסופט. איזה יכולות שיווקיות היא צריכה לפתח וליישם בכדי לשווק את אופיס?
    רק בשנים האחרונות התפתחתה תחרות מצד גוגל (google docs) ן- SUN עם ה- open office אבל זו עוד לא תחרות אמיתית ומלאה כי המוצרים התחליפיים והחינמיים עדין לא נותנים מענה מלא לכל מה שחבילת אופיס מציעה, בטח לא למשתמשים שצריכים משהו שהוא מעבר למינימום.
    בכל אופן, ההצלחה של אופיס לא קשורה לכישורים שיווקיים אלא ליכולת של מיקרוסופט לדרוס את השוק ולכופף אותו לפי הצרכים והאג'נדות שלה. נכון שבסוף הצרכן הפרטי מתקין גם הוא את האופיס, אבל בעיקר כי לא הייתה לו ברירה ובחירה.

  6. אלון נחמן הגיב:

    אז אתה אומר שאין אפשרות לתקומה,
    מה שלא עשינו עד גיל שלוש – אינו בר תיקון
    מה עם ל"החליף דיסקט".

  7. Zvika Roll הגיב:

    אלון –
    בודאי שאפשר "להחליף דיסקט". ארגונים יכולים "להמציא את עצמם מחדש" ולעבור טרנספורמציה גם בהנחות היסוד וביכולות הליבה שלהם. כפי שאתה יודע, (דיברנו על זה בקורס להכשרת מלווי למידה בו השתתפת), החלפת הדיסקט היא תהליך עמוק, ארוך, מורכב וכו'. כשמחפשים קיצורי דרך, השינוי בדרך כלל לא יתפוס.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: