20 המשפיענים בתחום הניהול

ה- wall street journal פרסם את רשימת 20 האנשים המשפיעים ביותר על החשיבה הניהולית כיום. אם תרצו זו רשימת "הגורו'ס" העדכנית של הענף.

הנה כמה מחשבות שעלו לי תוך כדי רפרוף ראשוני ברשימה.

1. מבין חמשת המקומות הראשונים רק אחד הוא איש "מדעי הניהול" במובן הקלאסי של המילה – גארי האמל, יועץ ופרופסור לניהול בהרווארד. גרדנר מגיע מתחום החינוך ופרידמן וגלדוול הם סופרים. אני אוהב את המגמה הזו. אני חושב שמנהלים יכולים להרוויח הרבה יותר מספריהם של גלדוול (זה, וגם זהופרידמן  מאשר מספרי ניהול  המתימרים לספק מרשמי קסם ופתרונות פלא למצבים ניהוליים מורכבים.

2. הדבר השני שבלט לי ברשימה הוא העדרן של נשים. לא יודע מה זה אומר אבל זה בטח אומר משהו.   

3. שמחתי מאוד לראות שהנרי מינצברג הותיק והמצוין נמצא בעשירייה הפותחת. שניים מספריו מלווים אותי לאורך כל הקריירה שלי כיועץ. בזכות ספרו הקלאסי הזה הכרתי את הגישה הסטרוקטוראליסטית לניתוח ארגונים והספר הזה שינה את כל מה שחשבתי שאני יודע על תכנון אסטרטגי.

4. תום פיטרס הולך ומידרדר עד למקום ה- 18. פיטרס הוא אחד ממחוללי המהפיכה שאפשר לקרוא לה "המהפיכה הפוסטמודרנית"  בניהול. פיטרס היה המטיף בשער בנושאים חשובים כמו: שירות, חדשנות, יצירתיות בניהול אבל בעיקר נושא הבשורה של המצוינות כערך מרכזי בניהול ובעסקים. מתוך תשוקה אמיתית הוא הציע רעיונות שבזמנו נשמעו מהפכניים (כמו למשל חשיבות הערכים בניהול, יצירת מבנים מונחי מטרה במקום מטרות מונחות מבנה – מה שאפיין את "התאגידים האמריקאים" של שנות השמונים, פישוט וצמצום תהליכים, אחריות אישית בניהול ועוד). בשנים האחרונות הוא איבד מעט מקסמו. הרעיונות המהפכניים שלו הפכו לטריוויאליים, אחר כך לבנאליים, ועדין, אחד האנשים שאסור לפספס. הנה דוגמה.

5. אם מייקל דל וביל גייטס נמצאים ברשימה, למה לא סטיב ג'ובס? בכל זאת נדמה לי שגו'בס משפיע קצת יותר מדל.  

6. זה שבמקום ה- 5 נמצא איש חינוך ובמקום ה – 8 נמצא פסיכולוג אומר שאנשי העסקים הבינו משהו סוף סוף?

 

5 תגובות על 20 המשפיענים בתחום הניהול

  1. מאת מייק:

    אני מאד אוהב את הדירוגים הללו, כמו גם את כל פסטיבל הדירוגים במלאת 60 למדינתנו. אמנם, אני שמח, לראות שגם עולם ניהול הידע מיוצג "רשמית" ע"י פרופ' NONAKA, אבל מה הקריטריונים לדירוג הזה ?
    הדירוג הזה מוביל אותך לתהיות על חמשת הראשונים ? ומה לגבי מדורג 7 ? 12 ? 19 ? האם אין כאן משהו מסתורי ?

  2. מאת Idan Bchor:

    עוד פוסט מעורר מחשבה. להערתו של מייק – מעניין כי גם במאמר המקורי ב-WSJ לא מופיעה כל התיחסות לאופן הדירוג. במגזינים כמו FORTUNE מקובל לבסס את הדירוג על משאל בין כמה מאות מנהלים, יתכן וגם כאן אך זה לא מצויין מפורשות. האם גם העיתונות העסקית המכובדת עוברת לדירוגים פופולאריים? עוד חומר למחשבה.

    אישית, ובדומה לצביקה, אני סבור שאין משמעות רבה לדירוג המדוייק – אלא למגמות: יותר ויותר אנשים שאינם מקוטלגים לכאורה בעולם הייעוץ הקלאסי אשר משפיעים על החשיבה העסקית. בניסוח אחר: עולם הניהול מתרחב מעבר להגדרותיו הישנות, ומכיר יותר ויותר ברלוונטיות ובהשפעותיהם של תחומים כמו פסיכולוגיה, חינוך וכדומה.

    להערה ביחס לסטיב ג'ובס: נראה שהוא משפיע יותר על עולם העסקים, ופחות על עולם "החשיבה העסקית" – בעיקר מאחר והוא נוהג להופיע בפרזנטציות מרשימות, אך אינו נוהג לכתוב ספרים, מאמרים או בלוגים ולכן נתפש יותר כ- Doer ולא כ-Thinker.

  3. מאת benziv:

    גם אני לא יודעת כמה להתייחס ברצינות לדרוג הזה, אם כי אני מוכרחה לציין שאני רואה היטב את העובדה שאין נשים.

    לא יודעת על מי זה אומר יותר:
    על הנשים?
    על הכותבים?
    על העסקים?
    על החברה שלנו?

    ועוד משהו: לכל אלה שמבחינים בין תאוריה למעשה, ומאשימים את האקדמיה באי רלווניטות: 7 מהאנשים הם פרופסורים. חלקם אני מניחה, הייתה לו נגיעה לאקדמיה ולהוראה – גם אם הוא לא מצוין כאן ככזה.

  4. מאת Zvika Roll:

    טעות שלי. הנה ההשלמה: http://online.wsj.com/article/SB120993912743765857.html?mod=US-Business-News
    כאן תוכלו לקרוא בדיוק על המתודולוגיה על פיה נקבע הדירג. בגדול הדרוג נקבע על פי שלושה פרמטרים: דרוג חיפושים בגוגל, ציטוטים במדיה הכללית וציטוטים במאמרים אקדמיים.

  5. צביקה היי,
    פוסט מעניין ביותר, במיוחד כשאתה קורא את זה לאור ולפי הפרמטרים לדירוג.
    מעניין שפיטר דרוקר נפקד – בדיוק סיימתי לקרוא את ספרה של אליזבט אדרסהיים, The Definitivre Drucker, שיצא לאור בימים אלו בעברית. בעברית הוא נקרא "פיטר דרוקר – הכל על ניהול".
    הספר מרתק במיוחד כי הוא מביא את רעיונותיו של דרוקר בשבעים השנים האחרונות, ואת התייחסויותיו העדכניות דרך שיחות שערכה אתו עד ממש למותו.

כתיבת תגובה

