רק מצגת

יש מצבים בהם המצגת צריכה לעבוד לבד. לפעמים משתמשים במצגת גם כדי להעביר סקירות, לפני או אחרי דיונים, כדי להדריך או לשתף ברעיונות. powerpoint הוא לא כלי טבעי למצבים האלה, ואכן רוב המצגות האלה נראות בסופו של דבר כמסמך טקסט לכל דבר שבמקום לכתוב אותו כראוי בוורד צמצמו אותו ל"בולטים" במקרה הטוב או לטקסט מלא במקרה הפחות טוב.

אבל יש דרך להתמודד עם המשימה הזו בדרך יצירתית שהופכת את המצגת ממסמך טקטואלי שיושב על פורמט לא מתאים לחווית צפיה ולמידה העומדת בזכות עצמה גם ללא מציג.

גר ריינולדס, הגורו שלי לנושא פרזנטציות מדגים איך עושים את זה נכון. מצגת שהיא סיכום (חלקי) של ספר. בסגנון משוחח (ללא דובר), בגובה העיניים, עם קצת הומור והרבה עיצוב. לראות וללמוד.

6 תגובות על רק מצגת

  1. מאת Idan Bchor:

    מענין ויפה לראות שריינולדס מפרגן לאחד מעמיתיו, דבר שאינו כה נפוץ במקומותינו, אך מעבר לזה, לצערי, איני שותף להתלהבות מהמצגת (הספר דוקא נראה על פניו מעניין ומעשיר).
    למה? מאחר ולטעמי זו דוגמה לחוכמה (את זה יש לריינולדס בשפע) אשר הופכת להתחכמות (שזו אחת המלכודות הקלאסיות של פרזנטורים), מה שהופך את הדאחקה הנקודתית למשהו קצת מתיש ומעיק בהמשך.

    הביטוי המוחשי ביותר להתשה הוא בעובדה כי ריינולדס נדרש ל-131 מסכים (!) כדי להציג 3 מתוך 12 הרעיונות ("החוקים") המרכזייים מוצגים בספר. כמה היו נדרשים להצגת החוקים כולם? האן היינו שורדים את זה?

    דוגמה נוספת היא השימוש בצפרדע המלווה. אם ריינולדס היה מוציא סידרה של מצגות אשר סוקרות ספרים שונים, היה, אולי, מקום להשתמש בדמות מזוהה אשר מציגה את "הערות המציג" ביחס לספר הנסקר. במשך הזמן הצופה-המשתמש מכיר את הדמות ואת תפקידה במערכת, והיא מחליפה עבורו באופן חינני את ה-Footnote הקלאסי. כאשר עושים את כל זה לטובת מצגת אחת בלבד – זה הופך, לטעמי, להתחכמות מיותרת שצורכת יותר אנרגיה מאשר היא מספקת.

    מי שיגיע לשקופית 130 יגלה שגם ריינולדס נעול לעיתים בקונספציות מהעבר, כמו ההרגל הותיק של משתמשי מקינטוש לציין בשולי כל עבודה באילו כלי חומרה ותוכנה היא יוצרה – מה שהיה נחמד בעבר ונראה קצת ביזארי ומיותר כיום…

    קצת איזון חיובי:
    אחלה פירגון, סגנון ועיצוב – כמו שריינולדס יודע לעשות מצוין.

  2. מאת Zvika Roll:

    מתוך 131 השקפים כ- 30% הם "שקפי מעבר" שמייצגים בעצם את "קולו של המספר" או אם תרצה, מייצגים את הפרזנטור בהעדרו. אישית, אני דווקא מעדיף את העקרון של ריבוי שקפים על חשבון שקפים עמוסים. זו מצגת stand aloe ולכן הקורא / צופה שולט בלעדית בקצב.
    מה שהוא מצליח לעשות – לשמור על ענין ולשוות למצגת האילמת שלו "קול" מוביל. הטכניקה הזו חשובה לכל מי שעוסק ביצירת מצגות שצריכות לעמוד / לעבוד בזכות עצמן.

  3. בהתחלה לא האמנתי שאני אקרא את כל המצגת, אבל מרפרוף חלקי עברתי לקריאה שוטפת, וזה עוד נושא שאני לא מתיימר להבין בו (נושאים שאני כן מתיימר להבין בהם אני מכריח את עצמי לקרוא למרות השיעמום שלרוב הם גורמים לי).
    למרות שאני מסכים עם רוב הנקודות שעידן העלה, המצגת עדיין עשתה את העבודה שלה על הצד הטוב ביותר, גם אם באופן בנאלי במקצת.

  4. מאת גבי דרורי:

    עם קול טוב ותזמון נכון,אפשר להפוך את המעברים משמיעה לבד לשמיעה וראיה עם גרויים נמשכים עד כדי ריתוק הקהל-במשך זמן רב.
    כל הזמן ליווה אותי המחקר שקראתי פעם על הבדלי המגדר-
    גברים מתרכזים 7 דקות ,נשים יכולות 15 .
    אבל לא הצלחתי לשער את הזמן הנדרש להעברת המצגת שלו.

  5. האמת היא שהבשורה שמביא ריינולדס אינה חדשה כמעט בכל תחום בו הוא נוגע. זכורה לכולם הסיסמא של קודק: "תמונה אחת שווה אלף מילים" כדוגמא הבולטת ביותר לעיקרון עליונות המסר הויזואלי על הטקסטואלי. לזכותו של ריינולדס יאמר שאסף אמיתות מתחומי הפסיכולוגיה והאנטרופולוגיה לכלל עצות מועילות למנהלים ומעבירי מסרים. כמי שעוסק בעיצוב פרזנטציות אני חותם בשתי ידיים על עקרונותיו של ריינולדס, אלו גם עצות שאני נותן זה שנים ללקוחותי.

  6. מאת Idan Bchor:

    ליוסי גבעוני – אכן "איו חדש תחת השמש", מה שהביא אותי לכתוב פוסט משלי בנושא (תוכל להגיע אליו ישירות בלחיצה על השם שלי מעלה), העוסק בספר חדש נוסף (Made to Stick) הקשור לעולם הפרזנטציות – שגם הוא, כמו הספר של ד"ר מדינה והמצגת של גר ריינולדס, אולי לא "מחדש" אבל מביא, לפחות לטעמי, ערך רב.
    קריאה מהנה ומועילה.

כתיבת תגובה

