עם מי אני הולך לישון החודש

העולם שלנו משתנה במהירות. לפיכך, גם הידע שמנסה לפענח, לתאר, ולהסביר את העולם הזה נשחק במהירות. יועצים הם גם מעין מתווכים בין ידע והתנהגות. עלינו, היועצים לדאוג בין השאר שהארגונים (שהם לקוחותינו) יתאימו את עצמם לעולם המשתנה. בשביל זה אנחנו צריכים להבין גם את הארגונים וגם את סביבתם. התוצאה הישירה היא צורך להתעדכן ללא הרף. תוצאת הלוואי היא הצורך לקרוא כמויות אינוספיות של מאמרים, בלוגים, מחקרים, להשתתף באופן פעיל בפורומים מקצועיים, להתיעץ וללמוד. כשהתחלתי לעבוד במקצוע הזה, בשלהי המאה שעברה עוד לפני המצאת האינטרנט (המפץ הגדול של הידע), נהגתי לשריין לפחות יום בחודש כדי להגיע לספרית מדעי החברה של אוניברסיטת בר אילן (פשוט כי כסטודנט לשעבר הכרתי אותה טוב יותר) ולנבור בכתבי עת, לדפדף בספרים חדשים ולחפש חומר בנושאים ספציפיים שהעסיקו אותי באותו חודש. בסוף היום הזה הייתי חוזר הבייתה עם כמה מאמרים או פרקי ספקים שצילמתי. מאז הוחלפו הרבה טונרים במכונות הצילום וכיום רוב הידע הזה נמצא במרחק מקש מחשב בודד ותנועת עכבר קטנה על גבי המסך. אין לh יותר בעיה להגיע לחומר, יש לי בעיה לסנן ולמיין את מבול המידע שזורם אלי ללא הרף דרך האגרגטורים, הרישום לניוזלטרים, וכמובן סוכן המידע האישי שלי מר גוגל דוט קום. אבל על דבר אחד לא ויתרתי. קריאת הספרים בפורמט הישן, אלה שממש מודפסים על נייר, עם כריכה וריח וקול רשרוש כשמעבירים דף. אני קניין כפייתי של ספרים. עם הזמן נעשתי לקנין ביקורתי יותר, תהליכי הרכש שלי התשכללו ואני כבר יודע מאיזה ספרים להתרחק (כל הספרים שמבטיחים פתרונות מהירים וקלים לבעיות נצחיות וחסרות פתרון, למשל). אתמול היו לי כמה שעות חופשיות, שהסתיימו ברכישה שתמלא לי את הלילות הקרובים. היא מונחת על השידה ליד המיטה, ממתינה. והנה אני כבר בא. וכן, אני אספר לכם איך היה.

books11.jpg

5 תגובות על עם מי אני הולך לישון החודש

  1. מאת benziv:

    מחכה לשמוע עוד. בדקתי קצת וגיליתי שמבין כל הכותבים שתקרא, רק אחד מהם, אליעוז רבין, הוא גם איש מקצוע וגם עושה למען הקהילה (ילדים בסיכון). לא יודעת איך אתה, אבל החלטתי שמגיע לו להיות ראשון אצלך (זו המלצה בלבד).
    תהנה, אני בטוחה.

  2. מאת גבי דרורי:

    תבלה,ורק אבחן עבורנו בין ספרי הבישול והספרים האמיתיים.

  3. מאת מאיה:

    שלום צביקה, אני אנצל את הפוסט הזה לבקש ממך המלצה לספר טוב על ניהול (עוקבת אחרי הבלוג שלך בענין ומאוד נהנית ממנו), אישי האהוב מחליף עבודה ומתחיל לנהל חנות ברשת. אין לו ניסיון בניהול וזו תהייה התנסות חדשה. אני רוצה לתת לו במתנה ספר שהוא באמת יעיל וטוב למנהל המתחיל. מה אתה מציע?

  4. מאת Zvika Roll:

    היי מאיה
    אדיג'ס הגדיר פעם את המושג "מנהל של ספרי ניהול" – שזה מנהל שקיים רק בספרי הניהול ובמציאות אי אפשר למצוא אותו. הביקורת של המושג לא מפנית כלפי המנהלים אלא לעבר ספרי הניהול. חלק גדול מספרי הניהול מציגים "רשימת תיוג" של מיומנויות, כישורים והתנהגויות שהן הבסיס לניהול: תכנון, הנעת צוות, בקרה, קבלת החלטות, ניהול זמן וכו' וכו'. הבעיה היא שאת הדברים האלה קשה מאוד ללמוד מספרים, וקשה מכך למצוא מנהל שמצטיין בכולם. לכן ההמלצה על ספר ניהול, ועוד למנהל בתחילת דרכו אינה פשוטה. להן הלכתי בדרך האלמינציה: אני פוסל את ספרי "הרשימות" הנ"ל ובמיוחד את אלה המתורגמים. לא כל מה שעובד בתרבות האמריקאית יעבוד גם כאן, והקריאה ברובם מלווה בתחושה של מלאכתיות בין השאר בשל בעיות תרגום (לא רק תרגום מילולי). גם את ספרי הביגורפיות הניהוליות אני פוסל במקרה של מנהל בתחילת דרכו. ספרים תיאורטיים גם הם יורדים מהפרק (רובם ממוקדים מדי עבור מנהל מתחיל).
    בסוף נשארתי עם ספר אחד, שלמרות שהוא לא אחיד ברמתו (ההתחלה טובה מחלקיו האחרונים) הוא ספר שיכול לתת למנהל תמונה לא רעה על מה מצפה לו ולמה הוא נדרש בתפקידו, כולל כמה טיפים בכלל לא רעים. העובדה שהספר לא מקורי וכולל אוסף רעיונות ידועים לא פוסלת אותו במקרה שלך. הספר הוא: הזכות לנהל, כתבה אותו אור-לי פקר והוא יצא (כמובן) בהוצאת פקר (2005).
    ובהצלחה לאישך האהוב.

  5. מאת מאיה:

    תודה רבה! אני מקווה שאמצא אותו בחנות הספרים הקרובה לביתי.

כתיבת תגובה

