דקה דומיה

היום, 8 בדצמבר לפני 27 שנים ג'ון לנון נרצח. מסוג האירועים שתזכור כל חייך בדיוק איפה היית ומה עשית  ברגע ששמעת את הידיעה. אני תמיד הייתי יותר בצד של פול, הערכתי ואני עדין מעריך אותו יותר כמוסיקאי, אבל אי אפשר לקחת מלנון את התרומה האדירה שלו לתרבות הפופ בכלל ולמוסיקה בפרט. ג'ון ויוקו יצרו את הצמד הפוסטמודרני הראשון בעולם הפופ, עם טשטוש הגבולות הקיצוני בין האישי והציבורי, הפרטי והאומנותי. בתחילת שנות ה – 70 חייהם היו יצירתם ויצירתם הייתה חייהם, עם בחינה מתמדת של גבולות היצירה וגבולות החיים. הפרובוקציות, העירום, הסמים, הפוליטי, הפילוסופי, המוסיקלי, הראיונות (שחלקם היה בהחלט מיותר) והרעיונות…(שחלקם לפחות היו לא יותר מהבזקים קוסמופוליטיים תמימים שצריך מנות לא מבוטלות של חומרים פסיכואקטיביים או נעורים כדי ליחס להם עומק כלשהו, ולעומתם משפטים גאוניים כמו "Happiness Is a Warm Gun"), אבל הכל זרם כמו מתוך איזשהו קיום שלא יכול להיות אמיתי. ככה הלך ונבנה המיתוס אבל כשאתה בן 20 אתה לא יכול לעמוד בפניו. ג'ון לנון היה משהו שאי אפשר היה שלא לאהוב. היו לו הברקות מוסיקליות (שדות תות לנצח?) על גבול הגאונות, היו לו שירים מדהימים והייתה לו השפעה על דור שלם של יוצרים ואומנים, ובעצם השפעה על דור שלם, נקודה.

מאז אותו יום בו לנון נרצח, ה- 8 בדצמבר 1980 הפך עבורי לנקודת התיחסות לבחינת המרחק שעברתי. דווקא בגלל שאני זוכר את היום הזה כל כך טוב, קל לי להפוך אותו לנקודת עגינה בזמן. היום, כשאני נזכר ביום ההוא לפני 27 שנים, אני נבהל מהמהירות שבה עברו השנים האלה.  כאילו רק אתמול, הייתי חייל ששומע בדרך לבסיס את הידיעה על מותו של לנון. כמה מרחק עברתי מאז, כמה מהר. אין משפט שיכול לתאר את התחושה הזו טוב יותר מהשורה של לנון בשיר "Beautiful Boy":

Life is what happens to you while you're busy making other plans

גם אם זו הייתה השורה היחידה שהיה כותב, כבר היה שווה, ולא נותר אלא רק לדמיין מה היה קורה…אילו. במסגרת הזכרון, הנה ביצוע אקוסטי נדיר למדי של imagine.

כמה תמימים היינו. כמה יפים.

כתיבת תגובה

