שאלות קשות ואבטיח קר

 אחרי שגיליתי את אהבתו של הבן שלי לאבטיחים אני משתמש בפתיון האבטיח כדי להוציא אותו מחדרו. אנחנו לועסים במטבח קוביות אדומות וקרירות ומדברים. כשיגמר האבטיח הוא יחזור לחדרו, למסנג'ר ול- ICQ שפועלים במקביל, תוך כדי צפיה ביוטיוב, והכנת עבודת קיץ שקיבל מבית הספר. השיא היה שיחת ועידה שהוא ניהול…ב- 3 ערוצים שונים (SMS, טלפון קווי ומסנג'ר) וכל זה רק כדי להחליט עם חבריו לאיזה סרט הם ילכו. לפני כמה ימים, תוך כדי מסיבת האבטיח הוא הפציץ בשאלת השאלות: "אבא, מה בסוף אני אהיה כשאהיה גדול"?…

new_professions2.jpgnew_professions2.jpgnew_professions2.jpgלהורים שלי הייתה אשליה שהם יודעים איך העולם יראה 20 שנים קדימה, לי אפילו אין את האשליה או היומרה לחשוב איך העולם יראה בעוד שנתיים. מי בכלל יכול לנסות לדמיין את העתיד שצפוי לנו? אפשר להעזר בניתוח והבנת המגמות שיעצבו את העתיד ומהן לגזור את ההשפעות של מגמות אלה על עיסוקים ומקצועות, אבל לך תבנה על זה קריירה.  אני מכיר לא מעט אנשים שעוסקים במקצועות (בלי להכנס לשאלה מה זה "מקצוע") או לפחות מתפרנסים מעיסוקים שלא היו קיימים לפני 10 או 20 שנים. בשיחות מקריות עם כמה חברים שלא פגשתי זמן רב, אחד מידידי  סיפר שבנו נמצא כבר שנתיים בסין, ואחרי שלמד את השפה והכיר מקרוב את התרבות (עד כמה שניתן להכיר תרבות כזו בשנתיים) הוא עוסק בלווי אנשי עסקים זרים (אירופאיים, אמריקאיים וישראליים) המגיעים לסין. ידידה אחרת סיפרה שבת דודתה עושה את אותו הדבר, ביפן. אז הנה המקצוע: מגשר תרבותי. סת' גודין מציע עוד מקצוע חדש: "מארגן קהילות מקוונות", וnew_professions2.jpgבאתר "דרושים" אירופאי ראיתי את המודעה הבאה (אי אפשר לעשות לינק כי הדף דינמי ומתעדכן כל כמה שעות). אף אחד מהמקצועות הדרושים במודעה לא היה קיים לפני 15 שנים ואולי גם לא לפני 10.

 new_professions2.jpg

 אבל השאלה במה נעבוד אינה השאלה היחידה בסיפור הזה, בדרך לתשובה לבן שלי יש עוד שאלה…איך נעבוד. העולם התאגידי של פרדריק טיילור הוא כבר לא האופציה היחידה. Dan Pink פרסם ב -2001 את ספרו Free Agent Nation בו הוא משרטט תמונה מרתקת של עבודה מזן חדש. לא עוד עובדי תאגידים, שקמים בבוקר ויודעים בדיוק איך יראה יום העבודה שלהם, שבוע העבודה, ובטח שאינם יודעים בדיוק באיזה פרויקט יהיו מעורבים בעוד שנה. אלא אנשים שעובדים בעיקר עבור עצמם, בשם התחום בו הם מצטיינים והדברים שהם באמת אוהבים לעשות. עסקים קטנים, עובדי ידע עצמאיים שמדלגים מפרויקט לפרויקט. 70% מהעסקים בארה"ב אינם מעסיקים עובדים ושני שליש מהעובדים בקליפורניה אינם עובדים "בעבודה רגילה" (9-5, חמישה ימים בשבוע וכו'). הרעיונות המרכזיים של הספר מופיעים גם במאמר הזה שפורסם ב – fast company .

בינתיים נגמר האבטיח. אני מספר לבן שלי את כל הסיפור הזה על נפלאות העתיד, קצת מרגיע אותו (אתה לא באמת צריך להחליט עכשיו, זה בסדר להתלבט, לאט לאט תגלה דברים שאתה אוהב לעשות, דברים שאתה טוב בהם…בכל זאת לאבא יש תואר ישן בפסיכולוגיה). קול תרנגול ה- ICQ הקפיץ אותו חזרה לחדר, משאיר אותי תקוע עם השאלה הגדולה הזו. ככה זה חלוקת תפקידים במשפחה, מישהו צריך לדבר ב – ICQ, ומישהו צריך לדאוג, ולהתחיל לחשוב על פיתיון לחורף, כי עוד מעט תיגמר עונת האבטיחים ולבן שלי יהיו עוד המון שאלות.

4 Responses to שאלות קשות ואבטיח קר

  1. יגאל חמיש הגיב:

    ללא ספק, אחד הפוסטים היותר מרגשים ומעניינים שכתבת, לטעמי כמובן, תודה לך, צביקה.

    אני נזכר בהרצאה ששמעתי פעם על עתידנות וחיזוי העתיד (דוד פסיג, דומני):
    מַשוּל הדבר לנהיגה במכונית כשהחלון הקדמי אטום ורק מראת האחור, חלונות ומראות הצד זמינות. אם כן, איך אתה יודע לאן לנסוע?!
    אתה מביט מימינך ומשמאלך, או מאחוריך. אם אתה רואה מישהו…כנראה שאתה בכיוון הנכון…..
    (גרסה מיושנת של חוכמת ההמונים של סורוווייצקי).

    (אגב, אני רואה שהאבטיח הוא מוטיב רוֹוֵח אצלך בימים אלה…. נפלא!)

  2. Zvika Roll הגיב:

    תודה יגאל.
    והאבטיח עוד לא אמר את מילתו האחרונה הקיץ.

  3. benziv הגיב:

    מסכימה עם יגאל. כנראה המשהו אישי, המשהו של הדיאלוג אבא בן…

  4. יגאל חמיש הגיב:

    נכון. It's a story.
    מנהל מספר סיפור עם ידע.

להשאיר תגובה

