מתחרים כנכס אסטרטגי

כשאני מבקש ממנהלים למפות את היתרונות, "הנכסים" או הגורמים החשובים ביותר שעוזרים להם להצליח, ברוב המקרים אני מקבל רשימות של תכונות, מאפיינים או גורמים הקשורים לארגון עצמו, כמו "מוצרים", "טכנולוגיה" "עובדים" ("הם הנכס הכי חשוב שלנו"…,) "תהליכים", וכד'. עוד לא קרה  לי שמישהו הצביע על מתחרה כנכס. כמה קשה לפעמים להגיע להכרה שמתחרים טובים וראויים הם נכס אסטרטגי של הארגון.

במקרים רבים, הזדמנות לדבר על מתחרים הופכת למסע של השמצות, הפחתה מערכם או פגיעות מרומזות (ולפעמים גם ישירות) במוצרים וביכולות שלהם, כמו שאפשר  לראות בראיון שנתן סטיב באלמר ותשובותיו לשאלות שנשאל על ה – iPhone של אפל.

 

תראו כמה הנסיון שלו "לפגוע" או לגמד את המעמד / הצלחה / הבטחה של אפל לא כל כך מקטינה את אפל אבל מאוד מגמדת את באלמר. ככה אנחנו נראים כשאנחנו מנסים להתמודד עם המתחרים על ידי זלזול בהם, פגיעה בכבודם או הפחתה מערכם.

מתחרים טובים וראויים הם נכס כי הם :

 1. גורמים לנו  לא להרדם בשמירה, להיות עירניים, פרנואידיים וחדים יותר. התחרות מייצרת אנרגיה, ענין, אתגר ומוטיבציה להשתפר באמת, לייצר ערך, לחשוב מחדש על העסק שלנו והלקוחות שלנו.

2. מגדילים את השוק, את הענין במוצר, את ה"באזז" הנכון.

3. מחייבים אותנו להשתפר. אם הם טובים באמת הם מעמתים אותנו עם החולשות שלנו ומסמנים עבורינו את הצדדים בהם אנחנו חייבים להשתפר כדי להתאים את  עצמינו, את המוצרים שלנו או השירותים שלנו לסטנדרטים שלהם.

4.  מחייבים אותנו להתאמץ.

5. משמשים מודל אליו אפשר לשאוף וממנו צריך ללמוד, ומשמשים אמת מידה אליה אפשר להשוות את הביצועים שלנו.

6. בונים את הלגיטימציה, הדימוי ו"השם" של הענף בו אנחנו פועלים. מתחרים לא ראויים מוציאים שם רע לא רק לעצמם אלא לכל השוק בו הם (ואנחנו) פועלים.

כבוד בסיסי למתחרים הוא לא רק עניין של אתיקה ואינטגריטי אלא גם צורך אסטרטגי. חוסר כבוד למתחרים הוא כר הגידול ליהירות, שאננות וזחיחות שיובילו בסופו של דבר להרדמות בשמירה. לפעול בשוק ללא תחרות יכול להיות ענין מסוכן מאוד, לפעול בשוק "מלוכלך" בו אין כבוד הדדי והערכה בין השחקנים הוא עסק מסוכן עוד יותר. תום פיטרס פרסם בבלוג שלו פוסט על תחרות, ובעיקר על החשיבות במתן כבוד למתחרים וביסוס התחרות על הוגנות והערכה. 

דוגמה נהדרת של יחס ראוי למתחרה מצאתי בהפניה מפוסט של חנן כהן, שמפנה לאתר שמספק טיסות מסוקים בשמי בוסטון וטורח לכבד את המתחרה שלו בתחתית העמוד הפרסומי שלו עצמו. איזה יופי.  

ולקינוח – אי אפשר לסיים את הפוסט הזה בלי ועידת הפיוס האולטימטיבית של עולם העסקים. קטעים מהראיון המשותף של ביל גייטס וסטיב ג'ובס, בו שניהם מנסים להראות בוגרים, אחראיים ומפויסים, (ובכל זאת מדי פעם נשלפות סיכות מתחת וליד החגורה).

 

 

7 Responses to מתחרים כנכס אסטרטגי

  1. benziv הגיב:

    פוסט מצוין, כרגיל, וכמה נכון!

    תודה על ההפנייה לחנן כהן. גם הוא מצוין.

    בענייני תחרות ומתחרים: צריך גם קצת הומור, וזה לפעמים עושה את כל ההבדל. בכל אופן , ביל גייטס נראה בעל חוש הומור נפלא, הוא התחיל ככה וסטיב ג'ובס שיתף איתו פעולה. בלי הומור החיים מאד עלובים…

  2. Idan Bchor הגיב:

    " יאללה, נמאס כבר מהבלוגים המטופשים האלה, שכותבים כל מיני יועצים (?) משועממים שאין להם כנראה מה לעשות בחיים וכל מה שנשאר להם זה לשבת בבתי קפה הצפונים שלהם ולקשקש עם החברים ההגיגנים שלהם, ובערב לכתוב כל מיני "פוסטים" מתחכמים-עאלק כאילו שהם גילו הבוקר את הפניצילין.
    ומי זה הג'ובס הזה שבא לראיון עבודה עם ג'ינס ולא מגולח – זה הבחור הזה שהקים את האתר של אול-ג'ובס? עוד בטלן… "

    (מיומנו של מתחרה מתוסכל)

  3. Zvika Roll הגיב:

    עידן, אתה גדול!!!
    אז כן, ג'ובס המציא את אול – ג'ובס, והשני הוא מפרשת ווטר – גייטס, ולגבי היועצים שיושבים בבתי הקפה הצפונים…זה מזכיר לי שאתה בכלל חייב לי עוד אספרסו כפול אחד לפחות (בלי להביא בחשבון את מה שאני אגבה בנפרד כפיצוי על אתר החומרים המסוכנים ששלחת אותי אליו ללא אזהרה).

  4. Paz Vaysman הגיב:

    ישר ולעיניין!!!

    הדבר האחרון ששני עסקים רוצים לעשות זה להתחרות אחד בשני. צריך לדעת לפרגן. המוניטין שמקרין עסק על המתחרה שלו משקף את המוניטין בענף שחוזר אליו בחזרה. לטעון שהiphone הוא טלפון לא מספיק חכם, תגרום גם לטלפונים שרצים על המערכת של מיקרוסופט להראות "חכמים". בהפוך על הפוך מיקרוסופט כן יכולים להרוויח מה-iphone, ע"י הגדלת סה"כ השוק.

    אף אחד לא רוצה מלחמה אלא אם הוא חושב שהוא יכול להרוויח מכך.

  5. שוקי הגיב:

    ואני דווקא ישבתי עם מתחרה שלי בבית קפה תל אביבי לפני שבועיים דיברנו על מסע פרסום משותף שידגיש את המהות שבבסיס המוצרים שלנו ולאו דווקא את המותג של כל אחד מאיתנו בנפרד – ודיברנו גם על שתפ"ים נוספים אפשריים. מזל שיש לנו מתחרים נוספים כי אותה אני מתכנן לקנות ולחסל בהזדמנות ראשונה. שהמתחרים האחרים יהוו עבורי נכס אסטרטגי – זה מספיק…… זה מזכיר לי אנקדוטה אמיתית על מנכל של חברה מכובדת בתחום כרטיסי אשראי שהרצה בגאווה לאנשיו תוך כדי תהליך דיון אסטרטגי , על כך שהם מהווים 49 אחוז מהשוק ! זה היה לפני כ 10 שנים. בענווה הראויה ליועץ ארגוני הערתי שזו הפעם הראשונה בחיי שאני שומע מישהו שהחזיק עד לא מזמן 100 אחוז מהשוק מתגאה בכך שהם מהווים 49 אחוז. אז התחלנו דיון רציני במתחרים……. ומאז עבדכם הנאמן מחפש עבודה ויש לו ממליץ אחד פחות. מה לעשות לא יכולתי להתאפק….

  6. benziv הגיב:

    אבל בתור אחד המתחרים בעולם הייעוץ הארגוני – יש לך הרבה ממליצים יועצים. אחת מהן – אני. מתי שתצטרך!

  7. Zvika Roll הגיב:

    שוקי, גם אני מצטרף לרשימת הממליצים גם בתור יועץ וגם ככותב סיפורים נפלא. בהזדמנות זו תודה על הערותיך ותגובותיך לפוסטים שלי שכולם מעשירים, מרחיבים, ומוסיפים טעם של עוד…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: