הסופרבול של 1984

הסופרבול הוא הטקס הדתי המשמעותי ביותר בדת האזרחית האמריקאית. כמו בהרבה טקסים, המשחק הוא רק הרקע למפגש החברתי. משפחות נפגשות, חברים מתלכדים, הסיפורים עוברים מדור לדור, אבל יש רגע אחד בו נפסקות השיחות וכל העיניים מופנות למסך. הרגע בו משודרת הפרסומת. דקת השידור היקרה ביותר בטלביזיה האמריקאית. זה אחד מסיעי הטקס. הפקות ענק, השקעה של מאות מליוני דולרים, לדקה אחת. כל מפרסם שמחליט ללכת על הדקה הזו רוצה לצרוב את עצמו כזכרון מיתולוגי בזכרונם של עשרות מליוני צופים. בדקה הזו אף אחד לא ילך לשירותים. אחת הסיבות להצלחה של משחק הביסבול בארה"ב היא התאמתו המושלמת לפורמט הטלביזוני: הרבה הפסקות שמאפשרות שיבוץ של הרבה פרסומות (בניגוד לכדורגל המשוחק ברצף של 45 דקות).

ב- 1984 נרשם אירוע מכונן בתולדות הפרסומת הטלביזיונית. אפל שידרה את הפרסומת למקינטוש. במבט לאחור קשה להבין אולי את החדשנות והאפקט שהסרטון הזה יצר על תעשיית הפרסום. הרבה מאוד אלמנטים המוכרים היום לכל צופה ערוץ 2 מקורם בסרטון הקלאסי ההוא. בניית סיפור שאינו קשור ישירות למוצר, חשיפת המוצר רק בסוף הסרטון, הפקה כמו-קולנועית, דרמה, ניצבים, בלי קריינים צווחים ובלי מבצעי הנחות, וכמובן שאת המוצר עצמו אפילו לא רואים. דיאלוג עם 1984 של אורוול (שהיה הספר הכי רלוונטי באותה שנה, למרות שנכתב 40 שנה קודם לכן) ובו זמנית מכה כואבת, מרומזת, אלגנטית  ומתוחכמת לבטן הרכה של "האח הגדול" של עולם המחשבים של אותם ימים – IBM. יוטיוב מאפשר לנו לשחזר את הדקה המופלאה הזו, ואת הסרטון אפשר לראות כאן.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: