קוסמטיקה, אסתטיקה, אתיקה ועיתונות

 השבוע, באותו יום, 30/1/2007 התפרסמו תוצאות סקר החשיפה לעיתונות הכתובה בישראל, הידוע בשמו הברנז'אי "סקר TGI" וכידוע, "הטבלה לא משקרת". מה יכול להיות יותר מדוייק ממספרים?

אבל כשזה מגיע לדווח של העיתונים על עצמם מתברר

שמספרים, סטטיסטיקה ונתונים הם יותר ענין של אומנות מאשר מדע. הכותרת בגלובס מדווחת ביובש מסויים על כך שגלובס שמר על יציבות לעומת 2005, ו(מתעלם מירידה קטנה של 0.1%), בגלובס שמחים לדווח לעומת זאת ש"הארץ" ירד מ-7.6% ל-6.5% בהשוואה בין 2006 ל-2005. 

לעומת זאת, קוראי themarker ("הארץ") נחשפים לאמת אחרת לחלוטין (ושוב, להזכירכם מדובר בנתוני אותו סקר בדיוק): "בין כל העיתונים היומיים, הארץ הוא היחיד שעלה במחצית השנייה של 2006….".  

מהתבוננות בנתונים עצמם מאוד קשה לגלות את העליה של עיתון הארץ במחצית השניה של 2006. לקח לי כמה דקות לגלות למה הם מתכוונים: הארץ עלה במחצית השנייה של 2006 בהשוואה לנתוני הארץ במחצית הראשונה של השנה…שכולה הסתיימה בירידה. לא נראה לי שבמדור הספורט של העיתון היו מאשרים כותרת כמו: "מכבי תל אביב ניצחה ברבע השלישי 28:22" (כאשר תוצאת המשחק כולו היא הפסד למכבי). אבל במדור הפרסום הדרישות לאמינות ודיוק הן כנראה נמוכות יותר מאלה שבמדור הספורט.

אחרי הטיפול הקוסמטי הזה במספרים, כל אחד מהעיתונים יצא דווקא הרבה פחות אסתטי.

2 תגובות על קוסמטיקה, אסתטיקה, אתיקה ועיתונות

  1. מאת יהודית:

    כבר אמרנו שהסטטיסטיקה זה המדע של השקר..
    כל אחד מציג את הנתונים כמו שנוח לו
    ובינינו, מי קורא את המספרים האלה לעומק?
    בדיוק על זה מסתמכים עורכי העיתונים

  2. מאת עוד אחת..:

    נכוןןןןןןןןןן!!
    כל מילה בסלע,היכן רוח הפירגון?
    למה אנחנו צריכים להיות תחרותיים כל כך,הרי כולנו בני אדם .

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: