מותגים גלובאליים ואהבות לוקאליות

חברת המיתוג interbrand פרסמה את סקר המותגים השנתי שלה לשנת 2006. הסקר מציג את "בחירת הקהל" למותגים האהובים של השנה. בדרוג הגלובלי הזוכים הם:  גוגל, אפל, יוטיוב, ויקיפדיה וסטרבקס. 3 מבין המתוגים הזוכים יושבים עמוק בתוך סצינת האינטרנט ובעיקר בווב 2. אתה יושב בסטרבקס בלונדון או ניו יורק, אוזניות ה – ipod הלבנות גולשות אל השולחן שם מונח ה-ipod, לוגם מהקפה, ובלפטופ (של אפל, כמובן) מדלג בין גוגל ויוטיוב ורוכש השכלה חופשית בויקיפדיה. איזה עולם יפה. כולו דיגיטלי (חוץ מהקפה, בינתיים), מבוסס על ערכי השיתוף והתוכן החופשי, הרעב למידע והכל ארוז, מעוצב והולך איתך לכל מקום. האם זה באמת העולם בו אנו חיים? כדי לקבל תמונה יותר מדויקת צריך לנבור קצת בנתנוני המחקר ולהגיע להשוואות הבין יבשתיות. הרשימה האמריקאית דומה להפליא לזו הגלובאלית (אותם מותגים עם חילופי מקום קלים בינהם). שימו לב שכל המותגים ברשימה הגלובאלית והאמריקאית הם של חברות אמריקאיות. לעומת זאת, הרשימה האירופאית כוללת את: איקאה, סקייפ, נוקיה, זארה ואדידס. אין ווב 2 ואין אף מותג של חברה אמריקאית, כל המותגים על טהרת אירופה. האירופאים לא מחפשים מידע בגוגל? לא מגיעים לויקיפדיה בכל פעם שהם מקישים "אירופה" בגוגל? כנראה שכן, אבל כשמדובר במותגים אהובים, חוזרים כנראה הבייתה.

התמונה נעשית עוד יותר מעניינת כאשר עובדים לאסיה ודרום אמריקה. המתוגים ההאהובים על האסייתים: שם הזוכים הם סוני, טיוטה, סמסונג והונדה (וגם בנק מותג לא אסיתי אחד ( HSBC )שוב ניצחון ביתי, בלי אינטרנט בכלל. ובדרום ומרכז אמריקה הזוכים הם קורונה, בקרדי, חברת הסנדלים הברזילאית הויאנאס, וחברת הסלולר מוביסטר (בבעלות חברת טלפוניקה הספרדית).

הסיכום: כנראה שגם בעידן הגלובאלי, הנאמנות והאהבה נשארות קרוב לבית. האירופאים והאסיתים דלוקים פחות על ענייני הרשת ורוצים מוצר ביד, שיהיה נעל של אדידס, רהיט מאיקאה, טלביזיה של סוני או מכונית של טויוטה, העיקר שיהיה שלנו, והדרום אמריקאים…נשארו עם הבירה והבקרדי (אם לא מנצחים בתחרות לפחות נסדר לנו מצב רוח טוב). זה לא קשור לשימוש ולצריכה, גם האירופאים משתמשים בגוגל כדי לחפש מידע באינטרנט ובויקיפדיה וביוטיוב, מדובר באהבה, בקשר הרגשי עם המוצר ובהזדהות איתו. כאן, הלוקלי כנראה גובר על הגלובלי, והרגש גובר על הפונקציונליות (אני בטוח שיותר אירופאים השתמשו בגוגל מאשר קנו רהיטים באיקאה או נעלי אדידס). והאמריקאים? בונים את החברות הכי רווחיות בשכונה הגלובאלית,  מגיעים לכל בית, משנים את הדרך בה אנו חיים בעולם הזה …. דוחפים כמעט במו ידיהם את עלומנו לעבר עתידו הדיגיטלי, ולומדים בדרך הקשה את מה שכל אירופאי ודרום אמריקאי חובב כדורגל יודע, במשחקי חוץ גם כשאתה מנצח הקהל לא מריע לך. ועוד דבר שאפשר ללמוד מאוהדי הכדורגל: שכשפותחים פער גדול מדי משאר הקבוצות, נהרסת הליגה, לכן שוק מערכות ההפעלה כבר לא מעניין ומיקרוסופט כבר לא ברשימה.  

2 תגובות על מותגים גלובאליים ואהבות לוקאליות

  1. מאת benziv:

    ואילו, אנחנו, הישראלים, האם אנחנו גלובאליים בבחירות שלנו? נדמה לי שהתשובה היא כן

  2. מאת Zvika Roll:

    אני מאוד לא בטוח לגבי התשובה הזו. למרות שברור שיש לנו הטיה כלפי שוק המתוגים האמריקאיים בפרט והזרים בכלל, כולל ההצלחה המטאורית של איקאה וזארה בישראל, אני חושב שאם היה נעשה סקר כזה בישראל מותגים ישראליים "טהורים" כמו תנובה, אסם, שוקולד השחר, מכבי תל אביב, עלית, שטראוס, היו זוכים במקומות הראשונים. ורק לתזכורת, לסטרבקס לא עזר שום דבר, הישראלים מבינים ומייצרים קפה טוב יותר מהמאריקאים ולכן סטרבקס גורשה מכאן בבושת פנים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: