איך משווקים זיון גלובלי

מיקרוסופט מוציאה לשוק בימים אלה את התשובה שלה לאי פוד של אפל ומאיימת (או מבטיחה) לההפך לשחקן משמעותי בשוק הצומח של נגני המדיה. השם שהיא נתנה לבייבי החדש שלה הוא  zune.  כדי להיות בטוח שזה מה שאני חושב שזה, התקשרתי לג'ף, ידידי מלוס אנג'לס, שהוא גם חובב מוסיקה וגם יודע עברית ושzune.jpgאלתי אותו איך מבטאים את השם באנגלית. לשמע השאלה הוא פרץ בצחוק גדול…"זיון" הוא אמר  והשביע אותי לשלוח לו תמונות מקמפיין ההחדרה של המוצר בישראל. 

עכשיו אני רוצה לראות את מיקרוסופט ישראל משווקת לנו את הדבר הזה כאן, ובעברית. איך הם יקראו לו? מה הם יעשו? להמציא שם שונה ומיוחד לישראל ינתק אותה מהבאזז הגלובלי שללא ספק יהיה חלק מחווית המותג. לעוות את השם? להכריח ולהרגיל אותנו לבטא את זה "זון"…לא מספיק טוב וגם קרוב מדי למקור הבעייתי.

בינתיים, שמתי לב שכל העיתונאים שדווחו על המכשיר התחמקו מהסוגיה באלגנטיות על ידי שימוש בכיתוב האנגלי zune אבל זה פתרון שעובד בכתבה עיתונאית ולא יכול להוות פתרון לבעיית השם של המותג. הרי בסופו של דבר איכשהו נצטרך לבטא את השם בקול, והקולות שלנו, מה לעשות, הם עדין בעברית, גם כשמדובר במותגים זרים.

זו כמובן לא הפעם הראשונה שבעיה כזו צצה, אבל נדמה לי שמעולם היא לא הייתה כל כך מורכבת.
ZARA שגם לה יש בעיה בהתאמת שם המותג לעברית פתרה את הבעיה בקלות יחסית: לעולם לא תראו את כיתוב של המותג בעברית ולעולם לא נבטא אותו כ "זרה". גם RC קולה ניצלה מהסכנה שהייתה יכולה להוביל אותה, לפחות בקרב "החברה" להיהפך ל"ערסי" קולה, צמיגי Goodyear לא גוירו ולא הפכו לצמיגי "שנה טובה". בכוון ההפוך, אני לא יכול לדמיין מצב בו למשל קסטרו תנסה לשווק את עצמה בארה"ב תחת שם המותג הזה.

עכשיו נותר לנו לחכות כמה חודשים, עד שמייקרוסופט תשיק את המוצר בישראל, ולראות איך הם יפתרו את הסוגיה הזו, מבחינתי הציפיה לפתרון הקיראטיבי ולהתמודדות השיווקית עם האתגר שהסיטואציה הייחודית הזו מציבה, מעניינת יותר מהמוצר עצמו. אז מי אמר שהגלובלזיציה משעממת?

One Response to איך משווקים זיון גלובלי

  1. Idan Bchor הגיב:

    בתכנית “מועדון לילה” (ארז טל) אמש, ששי 1.12.06, כיכב הזיון החדש לכמה דקות
    לרבות קטע דוקומנטרי מתוך תכנית בוקר טלוויזיונית שכללה שיחה בין מומחה מחשבים
    למגישת התכנית, אשר קצת היססה מלהביע ענין בזיון החדש העומד לרשותה

    לזכותך: אמרת את זה הרבה קודם
    לזכות ארז טל: 500,000 צופים

    סיכום ביניים ותחזית: מסתבר שהזיון החדש אינו מצליח להלהיב את ההמונים ברחבי העולם
    ונדחק תוך ימים ספורים אל מחוץ לרשימת המוצרים המבוקשים באתרים כמו אמזון וכדומה
    בעוד סידרת האיי-פוד של אפל ממשיכה לככב ללא עוררין בראש המצעדים

    ומה יהיה גורל הוויסטה החדשה של מיקרוסופט? – על כך ועוד, בקרוב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: